Mjöd med örter

Mjöd med örter 

Då det förra mjödet blev väldigt bra och gott så kanske det även var dags att skriva ned även detta tillvägagångssätt. Då jag fick 12 kg honung för ca 900kr hos en biodlare så känner jag att jag får ut rätt mycket för pengarna 

Recept

12,6kg honung
Vatten
Jäst
Hjorthornssalt 
Askorbinsyra 
Ca 2 liter Johannes ört
Ca 8 liter Älgört

Tillvägagångssätt 

Efter som jag fick honungen smidigt i tunnan så var det det bara att fylla på med vatten. För att av göra hur mycket vatten jag skulle ha i så slängde jag även i hydrometern och började hälla i vattnet. När mätaren börjarde sjunka ner så slutade jag hälla i vattnet (26 liter vatten vid 120 °O).

 När det fått jäsa lite smått i en vecka så kastades det i lite askorbinsyra och hjorthornssalt som extra näring till jästen, då det inte är så mycket näring i honung och jag fick även tid att med en vän gå ut och plocka örterna.

Efter ett par omrörningar under ca en månad så hade örterna gjort sitt och det var dags att kasta ut dem. Detta skedde med hålslev, hink och sil.

Klarning 

Nu har mjödet stått under hela sommaren och jäst till 50°O(120-50/7,4=9,4%). Så då börjar det bli dags för att stoppa med vanlig jässtopp. För att få ur kolsyran kör jag en böjd galje i borrmaskin och bara vispa runt. Detta krävs för att få klarare bryggde. Efter detta väntar en månad med klarning, under tiden till kommer säkert fler projekt 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vattenmelon cider

Äpplecider

BRAVO cider