Äpplecider

 Äpplecider 🍏



För några veckor sedan började jag skicka ut mail till de lokala affärerna med frågan om jag kunde ta vara på alla de äpplen som de ändå slänger, föra att till att brygga Cider på och på så sätt fick jag en del negativa svar men ändå några bra. 

Första lasset räckte att fylla en 30 liters tunna, behövde bara kasta en halv hink så win-win mot svinn. Räknar då på att det är ca 20 liter (en professionell och  gissning avrundad uppåt) 


Recept

20kg äpplen
Jäst
Citronsyra
3 liter krusbär 

Tillvägagångssätt

Som innan så tänkte jag använda mig av den fantastiska metoden och "bara" : dela äpplena på mitten eller mer, ner i tunnan, på med jäst samt pectolasen. Kan behöva pressa massan lite så jag får ut lagom med juice (ca50ml) så man kan mäta socker innehåll och därefter räkna ut procenten alkohol jästen borde kunna ge.



Uträkning (enligt värden från internet)

Per 100g äpplen:
85g vatten
10g socker

Av 20kg blir detta då 17 liter vatten, 2000 gram socker. Ekvationen är som alltid: 2000/17/17=6,9. De lilla socker krusbären kan ge är inte så betydande då det även resulterar i större volym men kanske någon % alkohol 
OBS Detta blir dock vid full utjämning av sockret samt att de teoretiska värderna stämmer i praktiken.

5/8 
Krusbären på plats i tunnan och det har börjat jäsa. Nu är det bara att vänta 
Edit: hoppar över mätningen. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vattenmelon cider

BRAVO cider